Afgelopen weekend heb ik een stuk gespit in mijn volkstuin.
Een roodborstje hield mij gezelschap.
Steeds als ik even pauze nam kwam hij een maaltje pikken op het stukje vers omgespitte stuk.

Ik vind het roodborstje een prachtig en lief vogeltje. Niet schuw en graag bij mensen in de buurt.

Wist je dat het roodborstje ook Christusvogeltje wordt genoemd?

Het verhaal gaat dat hij 2000 jaar geleden bij Jezus was tijdens Zijn kruisiging en dat hij een doorn uit het hoofd van Jezus heeft geplukt om zo Zijn lijden proberen te verlichten. Er zat een druppel bloed aan die doorn die op de borst van het vogeltje terecht kwam. Zo kwam hij aan zijn rode kleur.
Vanaf die tijd hebben alle roodborstjes die voorheen helemaal bruin waren nu een prachtige rode borst.

Iedere keer dat je nu een roodborstje ziet kun je denken aan het bloed van Jezus die getuigt van de liefde van Jezus voor jou.
Het bloed van Jezus was nodig voor de vergeving van onze zonden.
Door het bloed van Jezus kunnen wij vergeving ontvangen en is ons leven verzoend met God.

Vergeving is de basis van alle genezing en herstel.
Vergeving geneest relaties maar staat vaak ook aan het begin van lichamelijke genezing.

Vergeving is de basis peiler van het christelijk geloof.
God heeft jou vergeven! Totaal, alles en voor altijd.
Het is nu aan ons om die vergeving te aanvaarden en om onszelf en iedereen in ons leven te vergeven!

Vergeven is niet goedpraten maar de fout onder ogen zien en erkennen en daarna het oordeel loslaten.
Jezus heeft de straf al gedragen. De schuld is betaald.

Vergeven betekent niet dat je vriendschap sluit. Je moet je vijanden vergeven en voor hen bidden maar je hoeft echt niet met al je vijanden goede vrienden te worden.
Vergeven betekent ook niet over je heen laten lopen. Je mag vanuit kracht en liefde duidelijk je grenzen aangeven en soms mag en moet je zelfs vanuit liefde het contact verbreken omdat het beter is.
Door vergeving wordt je hart weer vrij. Je doet het voor jezelf zodat Gods liefde weer kan stromen.
Je hart kan namelijk niet liefhebben en haten tegelijkertijd.

Haat en onvergevingsgezindheid remt je geluksgevoel en kan vast gaan zitten in je emoties en in je lijf.

Daarom is vergeving geen optie. Het is een moeten als je wilt helen.

Als er weer een roodborstje verschijnt in je leven. Laat dat een herinnering zijn voor wat Jezus voor jou heeft gedaan en dat jij nu op jouw beurt jezelf en anderen mag vergeven.

De foto en onderstaand filmpje heb ik afgelopen weekend gemaakt van het roodborstje dat mij gezelschap hield.